Začnime tou ľahšou „krížovkárskou“ časťou. Pomôže nám pri tom pozorovanie, že každú indíciu tvorí osem slov a popisuje vždy osempísmenné slovo:
opozícia odškodné zápletka Afrodita gaelčina Virgínia genetika pergamen patricij živočích špachtľa tomahavk poriadok Singapur ofenzíva Syrakúzy Knopfler domovník metafora švagriná kvarteto vreckové riadenie indukcia langusta
Môžeme si tiež všimnúť, že v každej indícii sa vyskytuje práve jedna čiarka (občas aj na zvláštnych miestach, napríklad indíciu pre Afroditu sme pokojne mohli napísať aj bez čiarky).
Prečítaním písmen zodpovedajúcich slovu, za ktorým v indícii nasleduje čiarka dostaneme reťazec
CDEFGGGGCCH AAG FAFDEGECDDG
.
Pozorné oko (či ucho?) vidí melódiu.
Tu začnú dávať zmysel aj obdĺžniky.
Ich dĺžka rozlišuje osminovú a štvrťovú notu, prázdne obdĺžniky reprezentujú (štvrťové) pomlčky.
Identifikujeme pesničku „Pokapala na salaši slanina“. Tímy bez Slováka v tomto kroku možno identifikujú melodicky veľmi podobnú „Vyletěla holubička“, s čím sme po šifre Prší na minulotýždňovej Bedne zmierení :)
Ale stále nevieme, čo s reťazcom na konci šifry – ak nechceme len tak haluziť napríklad posun o názov pesničky a podobne.
Čo sme ešte nevyužili? Prečo majú všetky slová dĺžku osem? To fakt orgovia nevymysleli lepšie slovo obsahujúce F ako „Knopfler“?
A naozaj, okrem melódie slová obsahujú aj niečo dalšie.
Ak si ich predstavíme ako xylofón s tónmi od C do C2 a „zahráme“ na nich príslušný tón
(C a C2 nám pomôže rozlíšiť pesnička),
dostávame ďalšiu medzitajničku ODPOČÍTAJ HĽADANÚ POTRAVINU
.
Vo „Vyletěla holubička“ sa žiadna potravina nehľadá (a sme predsa na slovenskej šifrovačke).
Použijeme teda správnu pieseň „Pokapala na salaši slanina“,
odpočítame od reťazca IMSYTOTDMEMFCSDAVH
kľúč SLANINA
a konečne dostávame
finálnu tajničku PARKKASKADYWORKOUT
.
Inak úplne rovnako (CDEFGGGG) začína aj "Pôjdeme my do hájička", našťastie s klavír-appkou sa dalo ľahko pokračovať aj ďalej a potom to už šlo.
Inak sla-ni-na určite nemá byť štvrť-štvrť-pol, či to je len nejaká regionálna variácia?
Dost těžká. Poté, co člověk udělá analýzu a naráží do zdi s tvorbou geometrických tvarů daných rozměrů, přikládá rozměrům příliš velkou váhu a naopak nekouká okolo, aby nakonec po dvou hodinách došel konečně na ty čárky, tak přijde druhý náraz do zdi. Melodie je skoro Vyletěla holubička, název ani Holubička nejdou Vigenérovat s kryptickým textem...á, mezitajenka, konečně. Takže potřebujeme potravinu. Už víme, že hledáme nějakou slovenskou písničku na tuto melodii, ale googlit to nejde, náhodné potraviny, které by seděly na melodii (šošovička třeba) nic nedávají, tak musel pomoci přítel na telefonu. Ani to nebylo jednoduché, protože ten zase neznal Holubičku. Mimochodem, píseň Vyletěla holubička jsem nikdy neměl rád, protože jsem jí nerozuměl, ale ta Slanina, to je teprve peklo! Chudák Martin!
Neviem, či to bol zámer, ale posledný krok bol veľmi ľahko skipnuteľný. Keď už má človek pesničku, tak hneď vyskúša hodiť lieviku ako kľúč či už názov, alebo samotné slovo slanina. Resp. trochu krajšie odargumentované: tá slanina predsa pokapala, tak ju odtiaľ odčítajme :)
Btw, ak šírky chlievikov mali reprezentovať dĺžky nôt, tak to nefungovalo, lebo kratšia nebola polovica dlhej (kratšia bola 12,6 cm)
Tých 26 cm je len blbá náhoda pri tlači, pardon, mrzí nás to.
Toto nebude moja obľúbená šifra :-D áno, skončili sme na nej a boli sme na nej dlho hlavne vlastnou vinou - nevšimnúť si jednu čiarku v každej vete cez dve hodiny...mali sme veru už aj svetlejšie momenty. Chýbalo nám odhadom 5 minút na dolúštenie, keď sme si odsadli z kábla.
Šifra samotná ale podľa mňa nie je odladená a to ma trochu mrzí.
Dĺžka dlhšieho riadku bola presne 26cm. Malo to nejaký význam alebo to bola blbá náhoda?
Ďalšie stanovište sa dalo uhádnuť len z upresnítka. Vlastne sme k nemu spravili presun proti trudnomyslnosti a lúštili 10 metrov od šifry 14 (od ktorej sme vedeli, že tam je).
A úplne najzjavnejšia vlastnosť šifry, 8-písmenné slová, sa použije až úplne na koniec (prípadne vôbec, ak sa niekto rozhodne posledný krok preskočiť) - to mi ako autorovi šifier pripadá ako nešťastná vec. Toto sme chceli použiť hneď na začiatku (a strávili kopu času hľadaním 2D alebo 3D útvaru/dláždenia, čo by malo 16+12 hrán správnych dĺžok apod.)