„Hurá! Jedenásť nula nula a my sme už na šifre 8! Taký štart ešte história šifrovačiek nepamätá!“ potešila sa Sibyla, keď dorazili na ôsme stanovište Brieždenia.
„No ale čo s týmto?“ opýtal sa Atlas pri pohľade na šifru, ktorá ich tu čakala, a zložil z pliec obrovský batoh.
„Ja to za päť minút nakódim, to je v pohode.“ mávol rukou Kóder.
„Podľa mňa sa treba sústrediť na úplne všetky detaily,“ navrhol Pedant. „Je tam strašne veľa možných ciest, musíme proste odhaliť, podľa čoho sa má vyberať tá správna.“
„Ja to skúsim nejak poskladať v 3D,“ pridala Konštruktérka, „ale som si v podstate istá, že to je slepá vetva.“
„Nekecal som, program hotový a spustený presne päť minút od príchodu na šifru. Triviálne. Nechápem, ako chcú prejsť hru tímy, čo nevedia kódiť jak ďábel.“
„A ako to vlastne robíš?“
„Normálne, hrubou silou, veď je tam len 3 48 784 401 možností.“
„Koľko že to? To ako vieš?“
„No, tri na dvadsiatu. Ja samozrejme viem mocniny troch naspamäť, ale tak smrteľníci ako ty si to môžu dať do kalkulačky.
Alebo napríklad do Wolfram Alpha napíšeš 3^20 in base 16
a on ti to rovno vypíše v šestnástkovej sústave.“
„A ako to teda skúšaš?“
„Pekne systematicky. Vždy skúsiš najskôr ísť hore, potom do stredu, potom dole. Takže ako prvú vyskúšaš cestu, čo ide vždy hornou vetvou, ako druhú takú, čo ide vždy hornou vetvou, až v poslednom kroku použije strednú, a tak ďalej. Takto postupne prechádzam cez všetky možnosti. Text z každej pošlem do najmodernejšej AI, ktorá mi vyhodnotí, či to znie ako uveriteľná poloha ďalšieho stanovišťa. Akonáhle program narazí na správne riešenie, preruší skúšanie možností, oznámi nám ho a ukončí sa.“
„Aha, už tomu rozumiem. Takže najskôr budeš prezerať všetkých 319 možností začínajúcich krokom hore, potom ďalších 319 možností začínajúcich krokom do stredu a potom tie zvyšné. To je pekné. A nechceme sa zatiaľ presunúť bližšie k ďalšiemu stanovišťu? Tak ako vždy? Sibyla odhadne, kde to bude a prejdeme sa tam?“
„Netreba, máme dostatočný náskok a program skúša rovný milión možností za sekundu, to bude rýchlo. Radšej sa zatiaľ najedzme.“
(Tím vyťahuje z Atlasovho batohu dobroty a napcháva sa, kým z Kóderovho laptopu nezaznie hlasné „ding!“)
„Hotovo, máme tajničku, môžeme ísť. Pozerajúc do mapy a poznajúc naše tempo, od dolúštenia po vyzdvihnutie to dáme za presných 13 minút.“
(Kliknutím na obrázok dostanete jeho tlačiteľnú verziu vo formáte PDF vo vyššom rozlíšení.)Keby sme tak tušili, kedy ten tím prišiel na nasledujúce stanovište, to by sme si potom vedeli spočítať, koľko možností vlastne ten program vyskúšal.
A keď si potom niečo vhodne prevedieme do trojkovej sústavy, hneď budeme aj vedieť povedať, akú tajničku im vtedy program našiel.
No len ako nám má toto celé pomôcť?
Táto metašifra rozbíja štvrtú stenu: referencuje externú realitu, v ktorej sa sama nachádza.
Na vyriešenie je potrebné či už z prezývok členov ideálneho tímu (ktoré boli viac ako týždeň pred hrou viditeľné v zozname registrovaných tímov) alebo z dovtedy videného vývoja poradia hry a skutočnosti, že tím na šifru prišiel presne 11:00 vydedukovať, že tím, o ktorom čítame v texte šifry, je tím Überübertím, ktorý vidíme v poradí hry a ktorý hru doteraz viedol.
No dobre, to je podraz, ale čo s ním? A prečo dáva zadanie taký dôraz na presné časy?
Z herného systému si vieme zistiť, že Überübertím dorazil na šifru 9 presne o 11:41:37. Z toho vieme určiť, že do okamihu nájdenia hesla program musel bežať presných 23 minút a 37 sekúnd. Za ten čas teda vyskúšal (23*60 + 47)*1000000 = 1417000000 možností. No a tá posledná vyskúšaná musí byť tá správna, popisujúca polohu deviateho stanovišťa.
Najjednoduchšia úvaha, ako sa z čísla "1.417 miliardy možností" dopracovať ku konkrétnej možnosti, ktorú hľadáme, je cez trojkovú sústavu. Ak si predstavíme, že cifry 0, 1 a 2 predstavujú výber cesty dohora, do stredu a dole, potom poradie, v ktorom program skúša jednotlivé cesty, vyzerá nasledovne: prvá možnosť je 00000000000000000000, druhá je 00000000000000000001, tretia je 00000000000000000002, štvrtá je 00000000000000000010, a tak ďalej. No a tu už pekne vidieť, že tieto možnosti sú vlastne v trojkovej sústave zapísané čísla 0, 1, 2, 3, a tak ďalej. Vo všeobecnosti teda popis n-tej vyskúšanej cesty dostaneme tak, že číslo (n-1) zapíšeme v trojkovej sústave.
Poslednej možnosti, ktorú náš program vyskúšal pred skončením, preto zodpovedá cesta 10122202100001120110. (Samotné zadanie napovedalo Wolfram Alpha ako jeden možný nástroj vhodný na pohodlnú konverziu čísel do inej sústavy.)
Tajničku čítame tak, že ideme podľa tejto cesty: do stredu (1), hore (0), do stredu (1), dole (2), dole (2), dole (2), a tak ďalej. Dostávame STLP PRI MHD VRETENOVA.
Fun fact na záver: keď si pozrieme sekundy v časoch príchodu Überübertímu na stanovištia 1-7, môžeme si v nich prečítať slovo ORGOVIA.
Po asi dvoch hodinách riešenia, po presune k Nad Strelnicou a Líščie údolie, sa mi podarilo prísť na spôsob určenia času a bol som z neho strašne nadšený, že mi všetko zapadá: Proste jedna veta značí jednu minútu. V prvej je čas 11:00 (naznačený presne) a o päť viet sa píše "spustený presne päť minút od príchodu na šifru". Uvedomujem si, že až tak pekné to nebolo. Lebo tých minút je málo a bolo by to ľahko bruteforcenuteľné..
Za mňa občasná divoko kreatívna alebo až trocha neférová šifra do hry patrí, má byť pred checkpointom, a nápoveda má pomerne silno odkryť kľúčovú ťažkú ideu. Teda sa pridávam k tým, ktorým sa šifra páčila, aj keď sme na ňu ledva došli.
ja ešte oceňujem, že zo spleti vychádzali aj skutočne rozumné slová typu kúpalisko, starz, iuventa... dalo sa ísť (aj aj člen tímu šiel) kadekam... na druhej strane sme pomerne presne odhadli z kopca smer presunu a tak sme dolúšťovali pod najbližšou strechou len niekoľko metrov od zastávky...
Mali sme všetky prerekvizity aby sme to dali rýchlejšie. Überübertím sme si všimli už pred hrou, sledovali sme výsledkovku priebežne. Možno nás skolilo, že som si išiel v tom čase po nápovednú G. :D
Obratom ale chcem podotknúť, že Übertým sa na slovenskej šifrovacej scéne nevyskytuje, okrem toho, že Mišof pripravuje Brieždenie. Teda tími, ktoré nechodia na TMOU, napr. sú začiatočníci, majú signifikantnú nevýhodu na tejto šifre. Pripadne, nebolo vylúčené, že skutoční členovia Übertýmu si chceli zahrať anonymne, alebo sa jednalo (pred hrou) ako o plagiát názvu.
Mne sa tento druh šifry extrémne páči, aj keď uznávam, že som dosť biasnutý. Überübertím som si síce medzi registrovanými náhodou všimol už pred hrou, ale vôbec nič mi to vtedy nehovorilo. Akurát tie mená boli aj pasívne ľahko zapamätateľné a keď sme ich videli v šifre, ihneď to docvaklo.
Inak už cestou na šifru 3 sme pozerali do priebežného poradia, že tá rýchlosť presunu prvého tímu je krajne podozrivá (Baklažán skonštatoval, že ešte 5 by sme im v tom čase uverili, ale 7 je príliš) a potom čas 11:00:00 tiež nevyzeral dostatočne náhodne, takže obe spojitosti sme mali v okamihu otvorenia obálky a zadarmo. V tomto sme určite mali náhodnú výhodu. Na druhej strane si nemyslím, že sa na to nedalo prísť aj bez toho, akurát to stálo pár minút.
Zvyšok je veľmi pekný princíp. Ba dokonca si myslím, že ďalší postup mohol byť v texte popísaný aj trochu menej explicitne.
@Majo: ako členovia OG Ubertýmu sme asi až po štvrté stanovište verili tomu, že ide o skutočný silný tím, ktorý chcel ísť inkognito (ako sa v poslednej dobe niekedy stáva, lebo si ľudia nechcú mávať s, použijem sprosté slovo, kučaindexom).
Podľa mňa "problém" tejto šifry je, že je extrémne laterálna a to bude pre niektorých účastníkov neprekonateľná issue (viď hlavná diskusia)
Da Vinci ma Monu Lízu, Michelangelo Sochu Dávida a Mišof má Šifru 8.
Osobne považujem túto šifru za jednu z najlepších (ak nie najlepšiu) z ternénnych šifrovačiek doteraz, aj kvôli búraniu štvrtej steny a použitiu webu hry (čo nie je na Brieždení žiadna novinka viď: https://2020.sifrovacka.sk/hra/sifra-final/nekompletna). Šifra sa páčila celému tímu, nielen mne. U nás to bola ukážková tímová práca, po chvílke tápania sme vydumali akým spôsobom by sa dala zistiť správna postupnosť písmen akurát nám chýbal ten jeden dôležitý časový údaj. Katke zachránila situáciu, keď ako prvá prišla na to kde ho nájdeme. Riešili sme v lese, v daždi, postojačky, pod dáždnikmi :)
Pripájam sa k názoru od Adama. V našom tíme je táto šifra veľmi kontroverzná a polarizujúca. Ja to osobne vnímam najmä v tom, že vytvára v nejakom zmysle nerovné podmienky. Napríklad prvý tím do nejakej miery vie, že je prvý a ak sa pozrie do výsledkovky, tak vie, že falošný tím je falošný. V tom majú tímy niekde za prvým nejakú nevýhodu. Teda aspoň ja som to po vyriešení vnímal ako nevýhodu (ako člen tímu, ktorý prišiel na 3-4 mieste).
Ale s odstupom času a čítajúc komentáre vidím viacero ďalších vecí, ktoré sa mi nepáčia. Najsilnejšia z nich je, že táto šifra využíva nejaký "insider", ktorý ľudia mimo šifrovačkového prostredia nemajú - existenciu Übertímu (a informáciu o jeho zvyčajnom zložení). Ak som člen tímu, ktorý je na šifrovačke prvýkrát, tak si nevšimnem veci, ktoré majú možnosť všimnúť si iné tímy. Druhá silná vec je, že šifrovačke sa chcem venovať len počas šifrovačky (okrem prípadu, kedy je explicitne povedané, že spravením niečoho získam výhodu). V tomto prípade mali výhodu tímy, ktoré vopred venovali effort tomu, aby si všimli existenciu fejkového tímu.
Zvyšná časť šifry sa mi fakt páčila - páčilo sa mi, že text inštruoval, čo spraviť (a ako - t.j. pomocou Wolframu). Keby bol spôsob získania času iný (hoci mi nenapadá, ako to spraviť, aby to nebola veľmi ľahká šifra), tak by sa mi to páčilo výrazne viac.
Šifru celkem nesnáším; nutit hledat stěžejní informaci ve webinfu mi připadá jako podpásovka. Kromě toho jsem ani netušil, že je během hry možné se na takto detailní informace na webu dívat. Jestli jsem něco nepřehlédl, tak to předem v nějakém návodě zmíněno nebylo a při hře už se chci věnovat spíš hře než prozkoumávání webového rozhraní nad rámec nutného minima, tj. kam psát příchody a jak brát nápovědy. Kdybych si byl před hrou všiml toho falešného týmu (a tento mi utkvěl v hlavě), tak bychom to sice možná měli šanci vyřešit, ale byl bych z toho rozmrzelý i tak; takovéhle bourání čtvrté stěny asi prostě neocením a radši bych, aby celé webinfo bylo kurzívou a nebylo v něm potřeba hledat šifru. Rozumím, jak se to někomu může líbit; mně strašně ne.
Přidávám se k Tímanovi, za mě nejhezčí nápad hry. O vedoucím fake týmu a jeho složení jsme taky věděli, že se to využije v šifře, jsme si jistí nebyli. Tipovali jsme buď test systému před hrou nebo (ještě lepší) trackování postupu rozmísťování šifer. V šifře do sebe všechno logicky zapadalo, hint s Wolfram Alpha taky oceňuju, protože naposledy, kdy se taková věc řešila (http://svicky.sifrovacka.org/soubory/06N_TVRDOST.pdf) tak si lidi, kteří to neznají, stěžovali, že museli převádět do šestadvacítkové soustavy manuálně.
Podozrenie na Überübertím padlo už pár dní pred hrou, počas hry už bolo jasné, že sa tam niečo pripravuje. Tu sme cítili, že nás hra za pozornosť odmenila
Nejkrásnější šifra hry a možná nejkrásnější šifra rozhovorového typu, kterou jsem kdy viděl! Dokážu si představit, že najití falešného týmu v průběžném pořadí nebyl úplně triviální krok, ale nám Wal jeho postup hlásil už od startu, takže tady bylo jasno a po vypsání zajimavých časů bylo hotovo. I rada na použití Wolfram Alpha byla super.